Information om köp

Nedanstående gäller vid försäljning från Nordic Heating till slutanvändare. När Du och näringsidkaren inte träffas personligen gäller distans- och hemförsäljningslagen utöver konsumentköplagen.

 

Pris och betalning

Alla priser som anges på hemsidan är inklusive moms. För de produkter som inte uttryckligen säljs "inklusive frakt" så tillkommer en fraktkostnad.

Leveranser som skickas på pall debiteras normalt mellan 600-1600 kr inkl. moms inom Sverige. Frakt till företagsadresser är normalt billigare än till privatpersoner. Vid skrymmande frakter kan priset bli högre.

 

Större paket skickas oftast med DHL Paket, vilket innebär hemleverans. Vi har fasta priser på dessa frakter. Följande gäller till privatperson:

Extra Litet DHL Paket (upp till 0,03 m3): 275 kr.

Litet DHL Paket (upp till 0,12 m3): 305 kr.

Mellan DHL Paket (upp till 0,2 m3): 425 kr.

Stort DHL Paket (upp till 0,35 m3): 525 kr.

Extra Stort DHL Paket (upp till 0,53 m3): 585 kr.


Mindre paket skickas normalt till utlämningsställe med tjänsten DHL Servicepoint. Beroende på paketets storlek kostar frakten 100, 200 eller 300 kr.

 

Vi förbehåller oss rätten att skicka mot postförskott. Om något fraktsätt inte önskas måste detta påtalas av kunden innan leverans.

Leverans sker vanligtvis mot faktura med kredittid på 10 dagar efter godkänd kreditbedömning. Förskottsbetalning går också bra för den som önskar. Ingen faktureringsavgift tillkommer.

Äganderätten för levererade varor kvarligger hos Nordic Heating fram till dess att full betalning är erlagd.

 

Leverans

Vid leverans hem till dörren bör Du som kund lämna kontaktuppgifter vid beställning så att chaufför kan nå Dig. I annat fall kan Du få hämta på fraktbolagets central. Detsamma gäller om du bor på en adress dit fraktbolagen inte kör. I det fall varor skall lösas ut av kunden men ej görs debiteras köparen faktiska kostnader + 200 kr. Som kund svarar Du alltid för avemballering och installation samt avinstallation och emballering.

När godset ankommer skall det inspekteras och om det finns uppenbara skador på emballaget skall detta noteras på fraktsedel och kontakt skall tas med oss omgående. Görs ingen notering på fraktsedel om synlig skada eller brist kan Nordic Heating ej ersätta kunden. Om en produkt efter avemballering skulle visa sig uppenbart trasig eller felaktig måste detta påtalas snarast möjligt efter erhållen leverans för att reklamation skall anses giltig.

Med leverans följer manual och prestandadeklaration för respektive produkt som kräver detta. Uppgifterna sitter oftast klistrade på emballageplasten. Har Ni inte fått uppgifterna, eller råkat slänga dem, kontakta oss snarast efter leverans så att vi kan skicka dem elektroniskt eller per post.

 

Ångerrätt

Ångerrätt gäller under 14 dagar enligt distans- och hemförsäljningslagen. Det gäller från den dag Du erhållit varan. En förutsättning är att Du hållit varan i lika gott skick som när Du fick den, dvs varan får ej användas! Originalförpackningen skall vara kvar. Du har dock rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att undersöka den. Naturligtvis ska Du vara försiktig och inte göra en mer omfattande undersökning än nödvändigt. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att Du är vårdslös förlorar Du ångerrätten.

Nordic Heating erbjuder även förlängd ångerrätt upp till tre månader för skorstensprodukter. Efter tre månader återbetalas 75% av produkten. Efter sex månader tas som standard inga produkter åter pga. överbliven produkt eller ångrat köp.

Kunden får enligt distans- och hemförsäljningslagen själv stå för returkostnaderna när en vara återsänds pga. ångrat köp. Om en vara skadas under återtransport till följd av otillräcklig emballering så debiteras Du som kund motsvarande den värdeförlust skadan innebär.

Ångerrätten för varor gäller bl.a inte :

  • måttbeställda varor
  • varor som snabbt kan försämras eller föråldras

Om Du vill ångra ett distansköp och Du har rätt till det skall detta ske via e-post till info@nordicheating.se alternativt via brev till "Nordic Heating, Stentorpsvägen 13, 818 42 Forsbacka".

 

Garanti och reklamation

Det är alltid frivilligt för en säljare att lämna garantier. Utöver garanti så gäller konsumentköplagen. Du som kund skall höra av Dig inom rimlig tid efter upptäckt fel. Vid giltig reklamation står Nordic Heating för samtliga frakter, vid övrig garanti endast för returfrakten till Dig som kund. 

Garanti för BIOMODUL-skorstenar är 20 år och gäller för delar som är i kontakt med rökgaser. Se villkor för garantin på www.biomodul.se.

Garanti för övriga skorstenar (ej BIOMODUL), kaminer och övriga produkter kan skilja sig åt beroende på tillverkare. För alla pelletskaminer är det minst två år, med undantag för brännkopp, tändelement, tätningslister och glasruta. Vid köp av övriga reservdelar gäller normalt ett års garanti. Även dessa garantier gäller givetvis enbart om eldstadens eldningsinstruktioner följts.

Om en produkt som skickats tillbaka inte visar sig defekt debiteras Du som kund för transporten, även om produkten skickats inom garantitiden. Om handhavandefel eller t.ex. otillräcklig rengöring konstateras debiteras undersökning och dokumentation med 450 kr exkl. moms per timme.

Nordic Heating ersätter ej ekonomiskt vid anlitande av tredje part om inte så överenskommits skriftligt. Nordic Heating svarar heller ej för eventuella kostnader som kan uppstå p.g.a. felande produkt, såsom exempelvis ersättning för periodvis högre uppvärmningskostnader.

 

Service

Produkter som behöver åtgärdas kan ofta åtgärdas på plats av Nordic Heating eller lämplig återförsäljare, mot ersättning (om inte garanti med på platsen-service gäller). Om inte får produkten tas till antingen återförsäljare eller till Nordic Heating för att åtgärdas. Skickas produkten till Nordic Heating för service utanför garantin svarar kunden för transporten i båda riktningar.

Inställningar och rengöring skall kunden själv svara för då varje installation och driftsmiljö kan innebära att en egen inställning behöver göras. Även byte av pelletskvalitet (i det fall produkten är en pelletskamin) kan innebära att vissa justeringar behöver göras.

För information om telefonsupport och möjlighet att teckna serviceavtal för pelletskamin, läs på Tjänster - Telefonsupport och serviceavtal.